Конспекти уроків по текстовому процесору



Урок № __
Тема: Початок створення документа. Введення тексту з клавіатури.
Мета: - ознайомити: учнів з текстовим процесором Word..
- навчити:  готувати текстовий процесор до роботи, створювати найпростіший текстовий документ.
- формувати: інформаційну культуру.
Тип уроку: повідомлення нового навчального матеріалу засвоєння нових знань.

Структура уроку:
  1. Організація навчального процесу.
  2. Перевірка домашнього завдання.
  3. Мотивація навчання.
  4. Повідомлення нового матеріалу.
  5. Аналіз уроку.
  6. Повідомлення  домашнього завдання.

Хід уроку
І. Організація навчального процесу
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Фронтальне опитування «Ланцюжок»
Один учень називає можливості текстового процесора, інший призначення; панель інструментів – призначення, пункти меню – призначення..
ІІІ. Мотивація навчання
Отже, ми почали вивчати тестовий процесор word. Ми трошки повторили матеріал попереднього уроку. Давайте ще пригадаємо як налаштувати процесор. Які ви знаєте діалогові вікна, які  ми використовуємо при роботі з  Wordом.
IV. Повідомлення нового матеріалу.
Коли ви придбаєте певний досвід роботи з Word, то зможете виконувати операції введення та оформлення тексту в довільному порядку. Зараз, працюючи над першим документом, ці дії ви будете виконувати по черзі. Спочатку наберете текст документа згідно нижчеподаному зразком, а потім - оформіть текст.
За замовчуванням Word в новому документі встановлює розмір шрифту 12 пунктів. Для більшості документів цей розмір дуже малий (шрифт друкарської машинки приблизно 13-14 пт). У списку Розмір шрифту панелі інструментів Форматування встановіть розмір 14.
У тексті документа, який ви будете набирати, позначені місця натискання клавіш [Enter] і [Tab] (ці мітки, звичайно, набирати не потрібно) Клавіша [Enter] від-помічає новий абзац, тому ні в якому разі НЕ натискайте Enter після кожної рядки - тільки в зазначених місцях. З одного рядка на іншу Word буде пере-носити текст автоматично.
Наберіть наступний текст (зверніть увагу, що після знаків пунктуації пробіл ставити треба, а до розділових знаків - не треба):
Перш ніж продовжити роботу з документом, відпрацюйте кілька елементарних операцій, які в майбутньому вам доведеться використовувати дуже часто.
1) Переміщення курсора.
Курсор можна переміщати клавішами-стрілками (на одну позицію в заданому напрямку), комбінаціями клавіш [Ctrl + клавіші стрілки] (на одне слово вле-во/вправо або на один абзац вгору / вниз) і клацанням лівою кнопкою миші. Кілька разів спробуйте кожен з трьох способів переміщення курсора.
2) Розрив рядка в заданому місці.
Поставте курсор в рядок 3імній відпочинок в 1994 р. після слова Зимовий. Натисніть [Enter]. Дані для буде розірвана в позиції курсору, і в місці розриву появиться новий маркер кінця абзацу. Взагалі кажучи, розривається не рядок, а абзац - замість одного абзацу тепер стало два.
3) Об'єднання двох абзаців.
Маркер кінця абзацу - це звичайний символ, який можна видалити, скопіювати-вати і т.п. Найважливішим з цих дій є видалення - при цьому два абзаци об'єднуються в один. Поставте зараз курсор після слова Зимовий ПЕРЕД марці-ром кінця абзацу і видаліть цей маркер клавішею [Delete].
4) Видалення зайвих символів.
Видаляти зайві символи дуже просто - ліворуч від курсору символ видаляється клавішею [Backspace], праворуч - клавішею [Delete]. Ви можете користуватися будь-яким способом, як вам зручніше.
Поставте курсор перед однією з трьох перших "4" у рядку 444 147 Дортмунд і видаліть цей символ клавішею [Delete], щоб вийшло 444 147.
5) Додавання символів.
Щоб додати нові символи в будь-яке місце тексту, треба поставити туди курсор і почати набирати ці символи. Старі символи будуть відсуватися вправо.
Поставте курсор після слова школа в реченні
Лижний підйомник, лижна школа розташовані поруч.
і надрукуйте слова і тенісний зал, щоб вийшло:
Лижний підйомник, лижна школа і тенісний зал розташовані поруч.
6) Внесення нових абзаців.
Додавання нового абзацу дуже схоже на операцію розриву рядка, тільки розрив рядка треба зробити в позиції безпосередньо перед маркером кінця абзацу.
Помістіть курсор в кінець рядка, перед маркером кінця абзацу:
Тип 1 - житлова площа близько 27 кв.м, тип 2 - близько 34 кв.м.
Додайте новий абзац натисненням [Enter] і надрукуйте наступний текст (мо-жете подивитися його розташування в зразку запрошення на початку роботи):
Буфет для сніданків з великим вибором страв.
ПЕРЕКОНАЙТЕСЯ, ЩО ВИ розібратися з усіма описаних операцій! ЯКЩО щось незрозуміло, звернутися до викладача
3.1 Виправлення орфографічних помилок
У Word є орфографічний словник, за допомогою якого редактор автома-тично шукає в текст, що набирає орфографічні помилки. Слова з помилками під-черківаются червоною хвилястою рисою (це службове позначення, при друці на принтері ця риса не виводиться). Ви повинні звертати увагу на всі підкреслю-ті слова.
Є три основні причини, за якими Word вважає слово помилковим:
1) Цей слово написано з помилкою, наприклад, ви пропустили якусь букву або, навпаки, додали зайву.
Можна спробувати виправити це слово за словником - клацнути на ньому правою кнопкою миші і потім вибрати правильний варіант. Якщо правильного варіанту немає, треба виправити слово вручну - помістити курсор на слово і видалити зайві букви або додрукувати пропущені.
2) Слово написано без помилок, але є власним ім'ям. Наприклад, у вашому документі підкреслюється ім'я Ульріх і назва міста Бергштадт.
У цьому випадку можна або не звертати на підкреслення уваги, або можна виключити слово з перевірки - клацнути на ньому правою кнопкою і в який з'явився об'єктному меню слова вибрати команду Пропустити все.
3) Кілька слів підряд написані без помилок, але все одно підкреслені.
Так буває через дефект Word: під час перемикання мови клавіатури редактор іноді неправильно визначає, якою мовою набраний текст. Щоб виправити цей дефект, треба виділити підкреслені словаі привласнити тексту правильну мову командою Сервіс
Þ Мова Þ Вибрати мову.
За допомогою об'єктного меню виключіть з перевірки у вашому тексті слова Ульріху, Ульріх, Бергштадт і скорочення кв.м..
Якщо ви допустили інші помилки, виправте їх способами 1) або 3). Якщо помилок немає, спробуйте видалити одну букву в якомусь слові (наприклад, другу букву о в слові Пану в першому рядку тексту) і потім клацанням правою кнопкою на слові виправте помилку за допомогою словника Word.
Перш ніж перейти до наступного розділу, переконайтеся, що у вашому тексті не залишилося слів, підкреслених як помилкових.
3.2 Збереження документа у файлі
Тепер, коли текст набраний і готовий до оформлення, доцільно зберегти його у файлі. Перед збереженням не обов'язково повністю оформляти документ. Під час роботи з документом набагато краще зберігати його періодично (наприклад, кожні 15-20 хв). Тоді ви будете застраховані від випадкової втрати документа, наприклад, через відключення електрики.
Зберігаючи документ вперше, треба дати ім'я файлу документа, тобто, вказати, на якому диску, в якій папці файл буде лежати і як він буде називатися.
 Рис. 2. Окно команды ФайлÞСохранить, в котором надо указать файл для сохранения документа.

Домашнє завдання: Розділ 3 ст. 133. Основні означення текстового процесора знати; можливості текстового процесора; запуск програми, інтерфейс робочого вікна; переміщення по тексту.
Підготувати повідомлення про професії, які потребують знаття систем обробки текстів



Урок №  __
Тема:„Набір тексту з клавіатури. Мова клавіатури. Зміна регістру. Переведення рядка. Пробіли. Режим вставки  і заміщення. Вставка символів. ”.
Мета: Сформувати:навички уведення символів;
Навчити здійснювати перехід до нового рядка та нового абзацу;
Виховати точність і уважність;
Формувати: зв’язок з літературою
Тип уроку: практична робота.
Структура уроку
  1. Організація навчального процесу.
  2. Перевірка домашнього завдання (фронтальне опитування по темі).
  3. Виконання завдань.
  4. Повідомлення домашнього завдання.

Хід роботи
І. Організація навчального процесу.
ІІ. Бліц-опитування
1.      1Як запускається програма Word?
2.      Назвіть елементи вікна Word.
3.      Для чого потрібний рядок стану та для чого він потрібний?
4.      Як викликати та вилучити помічника?
5.      Які види допомоги надає вікно довідки?
6.      Як викликати швидку довідку?
7.      Назвіть відомі вам режими відображення документа?
8.      Як увімкнути панель інструментів?
9.      Як мінімізувати вікно програми-редактора?
10.   Як закрити вікно програми – редактора?
11.  Як задати параметри сторінки?
12.   Як задати розмір шрифту?
13.   Як задати тип шрифту?
14.   Як задати режим перевірки правопису?
15.  Як створити фрагмент зображення? (використання обрізки)і?
ІІІ. Виконання завдань.
Достатній рівень.
1.      Відкрийте новий документ і візразу ж збережіть його.
Зберігайте документ у своїй папці під назвою ПР6.
2.      Уведіть через пробіл рядок голосних літер: а, о, у, е, и, і, я, ї, ю, є
перевести курсор на новий рядок
Послідовно введіть літеричерез пробіл. Перейдіть на наступний рядок за допомогою клавіші Enter і повторіть введення літер кілька разів (5-6) для запам’ятовування їхнього розташування на клавіатурі.
Для того, щоб перейти на новий рядок, але не робити абзацу, натисніть одночасно клавіші
Schift+Enter
3.      .Увести через пробіл рядок приголосних літер: б, в, г, д, ж, з, к, л, м, н, п, р, с, т, ф. х, ц, ч, ш, щ. переведіть курсор на новий рядок
Знайдіть літери на клавіатурі й введіть їх через пробіл і повторіть введення літер кілька разів (5-6) для запам’ятовування їхнього розташування на клавіатурі. Натисніть одночасно  клавіші Schift+Enter для переходу на наступний рядок.
4.      Увести через тире рядок цифр 8-9-0. перевести курсор на новий рядок
Цифри і тире знайдете  у верхньому ряді клавіатури.
5.      Увести через пробіл рядок великих і малих голосних: Я, я, І, і, Ю, ю, А, а, О, о, Е, е, И, и, У, у, Є, є, Ї, ї.
Для введення великої літери тримайте натиснутою клавішу Schift і натисніть потрібну букву.
6.      Увести в рядок такі вирази:
12+18=30; 34-5=29; 6*7=42; 81:9=9
Перевести курсор на новий рядок.
Цифри і знаки знаходяться у верхньому ряді клавіатури або справа.
7.      Уведіть в рядок через кому такі слова: Україна, батьки, учитель, школа, предмет, клавіатура, компютер. Перевести курсор на новий абзац і ввести своє прізвище, імя та по батькові.
Слова вводяться посимвольно з клавіатури, після слова ставиться пробіл, а потім ПРОБІЛ.
Для переходу до нового абзацу натисніть
Enter.

Середній рівень.
8.      Увести вірш:
Людина живе зовсім небагато -
Кілька десятків літ і зим,
Кожний крок відмірюючи
Серцем своїм людським
З нового абзацу ввести автора: В.Тушнова.

Встановіть вирівнювання по правому краю. Введіть перший рядок вірша й перейдіть до нового рядка, натиснувши одночасно клавішіSchift+Enter. Аналогічно введіть три наступні рядки. Виділіть текст і клацніть по кнопці „К” на ПІ „Форматування»  з нового абзацу введіть автора.
9.      Ввести у вигляді одного абзацу такі математичні вирази.
35-24 =    ; 22*7=                  .;  167-(33+87) =                    ; (56+44)-(67+23)=    ;
При введенні знаків операцій слід відділяти одним пробілом від числа.
10.  Уведіть такі народні прислівя:
Хвалитися – не косити, рука не заболить.
Від теплого слова і крига скресне.
Брехня стоїть на одній нозі, а правда на двох.

За допомогою лівої клавіші миші переключіть клавіатуру в режим введення українських літер. Введіть прислівя в один абзац, але кожне з нового рядка.
11.  Вставте у документ наступні символи: ³Ð§ J&

Високий рівень
12.  Установіть шрифти 16 і, вибираючи послідовно гарнітуру шрифтів Arial, Impact, Tahoma, TimesNewRoman, утворити слово ЗРАЗОК через пробіл.
Установіть розмір шрифту 16, використовуючи панель Форматування. Клацніть лівою кнопкою миші по спрямованій вниз стрілці досекційного вікна Шрифти, знайдіть у список, що появиться і виберіть шрифт Arial. Введіть слово ЗРАЗОК і перейдіть до нового рядка. Аналогічно виберіть інші запропоновані шрифти.
13.  Установіть для шрифту гарнітуру Tahoma і розмір 16 і введіть словосполучення НАКРЕСЛЕННЯ ШРИФТІВ напівжирним, курсивом, напівжирним курсивом, курсивом з підкресленням, звичайним підкреслення.
Використовуйте відповідні кнопки на Панелі інструментів Форматування.
14.  Установіть для шрифту гарнітуру Arial, введіть слово ЗАПРОШЕННЯ червоним, синім, зеленим, жовтим, ліловим кольором через пробіл.
Використовуйте відповідні кнопки на Панелі інструментів Форматування.
15.  Введіть текст, використовуючи зразок:
З а п р о ш е н н я
Шановна Наталіє Іванівно!
Запрошуємо Вас до нас на День народження, святкування якого відбудеться  21 жовтня  о 15.00.
Світлана
16.                   Введіть з допомогою клавіатури один із запропонованих текстів.
1.Пристрої, призначені для передавання інформації, називаються пристроями звязку. Пристрій зв’язку складається з передавача і приймача. Якщо на вході і на виході пристрою використовуються різні фізичні носії, то пристрій зв’язку називається перетворювач.
Середовище, через яке носій повідомлення  передається від передавача до приймача називається каналом зв’язку.
       Сучасна техніка при передаванні повідомлення найчастіше використовує механічний рух, хвилі в рідинах та газах ( звукові хвилі), електричні струми, електромагнітні хвилі. Для передачі інформації за допомогою недовго існуючих носіїв повідомлень люди використовують радіо, телебачення, телефон.
           Передавати інформацію для її збереження на довготривалих носіях можна за допомогою модему, факсу, телетайпа.
     2. Засоби зберігання інформації можна поділити на: рукописні, типографські,  машинні, спеціальні. Рукописні засоби  - це письмо, створене ручним способом. За допомогою типографських засобів друкуються газети, журнали, книжки тощо. Серед машинних засобів можна виділити перфораційний ( занесення інформації на перфокарти), магнітні та оптичні.
             Магнітні диски на ПК поділяються на гнучкі і жорсткі. Магнітні барабани використовувалися для великих ЕОМ. Для роботи з магнітними стрічками  використовувалися стримери (для ПК) та звичайні магнітофони. Компакт-диски призначені для тиражування великих об’ємів інформації.
16.  Збережіть створений документ. Закрийте додаток. Вимкніть компютери.

IV. Повідомлення домашнього завдання.
Знати основні прийоми введення тесту.
Контрольні запитання
1.Яку стандартну назву має вікно текстового документа?
2. Який стандартний вигляд має текстовий курсор?
3. Як можна відмовитися від щойно зроблених змін?



 
Урок №___
Тема: «Завантаження документа. Зберігання, друкування  і закриття документа»
Мета: Навчити учнів уводити текст з клавіатури у середовищі текстового процесора згідно існуючих правил, вставляти в документ спеціальні символи, зберігати файли.
Розвивати швидкість введення тексту з клавіатури, інтерес до інформатики;
Виховувати культуру користувача ПК.
Тип уроку: пояснення нового матеріалу.
Структура уроку
1.        Організаційний етап
2.        Актуалізація отриманих знань
3.        Мотивація навчальної діяльності
4.        Пояснення нового матеріалу (створення конспекту)
5.        Аналіз уроку, систематизація та узагальнення набутих знань.
6.        Повідомлення домашнього завдання.

Хід уроку:
І. Організаційний етап
Перевірка присутності учнів на уроці, повідомлення теми та мети уроку
ІІ. Актуалізація опорних знань
Фронтальне опитування
·          Як можна завантажити текстовий процесор?
·          Які основні елементи вікна має тестовий процесор Ms Word?
·          Які основні можливості текстового процесора?
·          Як отримати довідку в Ms Word?
·          Як можна переміщатися по тексту за допомогою клавіш?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Сьогодні ми поговоримо про основні та додаткові можливості текстового процесора.. постараємося створити невеличку карту знань по даній темі.
Прослухаємо підготовлені вами повідомлення про професії, які потребують знаття систем обробки текстів.
IV.Пояснення нового матеріалу
ПОЧАТОК СТВОРЕННЯ ДОКУМЕНТА, НАБІР ТЕКСТУ
Отже, після запуску Word буде відкрито порожній Документ1. Він створюється за умовчанням на основі шаблону Новый документ. Шаблон документа – це файл, який має всі ознаки форматів, характерні саме для даного типу документів. Найкращий аналог шаблону – друкарський бланк, який потрібно заповнити вручну або на друкарській машинці. Однак на відміну від бланка, в якому ви нічого не можете змінити, шаблон Word можна настроювати. У Word є вбудовані шаблони, за якими можна оформити діловий лист, заяву, Web-сторінку і навіть дисертацію. Користувач може обрати потрібний шаблон і створити документ на його основі. Щоб обрати шаблон, клацніть по піктограмі Создать на панелі інструментів або задайте команду меню Файл*Создать. У наступному діалозі оберіть придатний шаблон, користуючись будь-якою із запропонованих вкладок.
ЗБЕРІГАННЯ, ЗАХИСТ ПАРОЛЕМ І ПЕРЕГЛЯД ДОКУМЕНТА
Зберігання документа Під час набору тексту слід періодично зберігати створюваний вами документ, щоб не працювати даремно. Якщо ви зберігаєте документ під попереднім ім’ям, то потрібно натиснути клавіші Shift+F12 або клацнути по кнопці Сохранить на панелі інструментів. Якщо ж ви бажаєте зберегти СохранитьÞдокумент у вигляді нового файла, скористайтеся командою Файл как, або натисніть клавішу F12. У діалозі, що відкрився, визначте диск і папку, до якої планується розмістити документ. У полі Имя файла наберіть ім’я файла, що зберігається. У полі Тип файла ви можете обрати формат для файла, який підлягає збереженню. За умовчанням пропонується формат Документ Word (розширення файла doc). Щоб задати інший формат, у списку Тип файла діалогу Сохранение документа потрібно вказати відповідну позицію, скажімо, Только текст (розширення txt). Клацніть по кнопці Сохранить.
Захист документа паролем
У Word існує можливість захисту створеного вами документа від доступу до нього інших користувачів. Для захисту слід встановити пароль, який програма Word запитуватимете кожного разу під час відкриття документа. Можна також встановити захист від змін в документі. Обидва ступені захисту забезпечуються окремими паролями, які встановлюються таким чином:
·           Відкрийте вікно документа, для якого збираєтеся встановити захист.
·           Оберіть команду меню Сервис*Параметры і перейдіть на вкладку Безопасность.
·           У діалозі наберіть пароль у полях Пароль для открытия файла та Пароль для разрешения записи. Якщо ви вирішили вводити один пароль, то зробіть це в одному полі. Як пароль використовується довільне сполучення літер, цифр і пробілів завдовжки не більше як 15 символів.
·           Клацніть по кнопці ОК і в наступному діалозі підтвердіть пароль його повторним набором. Якщо ви задали два паролі, то один за одним з’являються два діалоги, в яких потрібно набрати пароль та натиснути на кнопку ОК.
Тепер кожного разу під час відкриття документа програма запитуватиме у вас пароль. Без введення пароля документ неможливо буде завантажити. Пам’ятайте, що створивши пароль ви захистили документ не тільки від інших користувачів, а й від самого себе (у разі, якщо ви забули пароль). Тому запишіть його про всяк випадок і запам’ятайте місце, де ви його зберігаєте. Для змін або видалення пароля потрібно повторити описану вище процедуру. В поле пароля введіть нове значення або видаліть його клавішею Delete.
Перегляд документа Якщо документ готовий до друку, ви маєте дати лише одну команду – Печать. Однак перед цим варто було б побачити документ на екрані приблизно таким, яким він буде у друкованому вигляді. Для цього у Word існує режим попереднього перегляду, який викликається з меню Файл*Предварительный просмотр або натисканням на кнопку Предварительный просмотр на панелі інструментів Стандартная. Вийти з режиму попереднього перегляду можна двома способами: клацанням по кнопці Печать або по кнопці Закрить. Остання дія переводить Word у звичайний режим редагування.
ВСТАВКА СПЕЦІАЛЬНИХ СИМВОЛІВ
Під опрацювання текстових документів досить часто виникає необхідність ввести спеціальні символи які як правило відсутні на клавіатурі. Додати спеціальні символи у документ за використовуючи послідовність дій
Рис. 2.4. Діалогове вікно вставки Символів або Спеціальних знаків
1.        викликати діалогове вікно Символ;
2.        зробити активною вкладку Символи;
3.        у випадаючому списку шрифтів вибрати шрифт, який містить необхідні символи;
4.        використовуючи смугу прокручування знайти необхідний символ;
5.        натиснути на кнопку Вставити.
6.        кнопка Скасувати, яка змінюється на кнопку Закрити після вставки символу, закриває вікно Символ.
1.        викликати діалогове вікно Символ;
2.        зробити активною вкладку Спеціальні знаки;
3.        у списку спеціальних знаків вибрати необхідний знак;
4.        натиснути на кнопку Вставити.
5.        кнопка Скасувати, яка змінюється на кнопку Закрити після вставки символу, закриває вікно Символ.
1.        виділити символ або спеціальний знак;
2.        натиснути на клавішу клавіатури Delete.
V. Аналіз уроку. . Систематизація та узагальнення нових знань.
1. Фронтальне опитування учнів за тестовими питаннями.
1. Яка з програм є текстовим процесором?
а) Microsoft Excel;
б) Windows;
в) Paint;
г)  Microsoft Word.
2. Який значок відповідає текстовому процесору?







 


а)                                       в)








 


б)                                       г)


3. Яку назву має цей рядок вікна текстового процесора. Для чого його використовують?


 

















4. Яку назву мають ці рядки вікна текстового процесора. Для чого їх використовують?


 













5. Як називається файл текстового процесора за замовчуванням
(поки ви не дали йому свою назву)?
а) Microsoft Word 1;
б) Документ 1;
в) Тестовий документ 1;
г) Документ Microsoft Word 1.

1.        Назвіть панелі інструментів Microsoft Word.

7. Що використовують для збереження на комп'ютері текстового документа?
а) команду Файл/Зберегти як…
б) значок        на панелі інструментів;  
в) команду Файл/Зберегти;
г) комбінацію клавіш Ctrl+S;
д) значок         на панелі інструментів;
е) команду Файл/Відкрити.

8. Яку команду потрібно виконати, щоб вставити символ, якого немає на клавіатурі, наприклад °×?
а) Файл/Вставити символ;
б) Вставка/Символ;
в) Формат/Символ;
г) Клавіатура/Вставити символ.

9. Як можна переключити мову на клавіатурі?
а) комбінацією клавіш Ctrl+Shift;
б) клавішею Caps Lock;
в) комбінацією клавіш Enter+Shift;
г) за допомогою індикатора мови на Панелі завдань

10. Які функції використовують ці клавіші?
       а) Shift                                  г) Enter
       б) Caps Lock                        д) Tab
       в) Back Spaсe !                 е) Пробіл               

11. Які з рядків надруковані за правилами?
1) № 78                            7) “Інформатика”
2) №78                             8) “ Інформатика “
3) +15º С                          9) ( урок )
4) + 15 ºС                         10) (урок)
5) 10%                              11) він, вона, воно
6) 10 %                             12) він , вона , воно

12. Як можна закрити текстовий документ?
а) командою Файл/Вихід;
б) кнопкою        ;
в) кнопкою        ;
г) командою Файл/Друк;
д) комбінацією клавіш Alt+F4.
е) кнопкою         .

Створення карти знань на основі отриманих на уроці знань
VI. Повідомлення домашнього завдання
Ознайомитися з основними правилами роботи з текстовим процесором, основними його можливостями.


Урок № ___
Тема: Створення документа, набір та редагування тексту. Зберігання документа.
Мета: виділити правила введення тексту та його редагування, ознайомити з вікном програми;
розвивати вміння та навички роботи учнів з набору тексту в текстовому редакторі;
ознайомити учнів із спеціальними прийомами редагування тексту;
розвивати вміння та навички роботи в текстовому редакторі з використанням авто-тексту, заміни фрагментів тексту;
сприяти вихованню самостійності учнів під час роботи з комп'ютером;
виховувати допитливість, сприяти формуванню особистості.

  1. Організаційний момент.
  2. Активізація опорних знань.
  3. Закріплення набутих знань. Робота з комп’ютером.
  4. Підведення підсумків.
  5. Домашнє завдання.

І.  Організаційний момент
Привітання, перевірка підготованості учнів до уроку, перевірка присутності. Повідомлення теми та плану роботи на уроці, мети та завдань уроку.

ІI. Активізація базових знань
Фронтальне опитування.
  1. Що називають текстовим редактором?
  2. Призначення ТР.
  3. Назвіть основні його можливості?
  4. Назвіть основні дії початку роботи у ТР.
Методичний прийом «Ланцюжок»
Учні по черзі виходять до дошки і малюють ланцюжок за алгоритмом роботи з текстовим процесором (наприклад відкриття документу)

III. Закріплення набутих знань. Робота з комп’ютером.
  1. Завантажити Word. Створити документ з розмірами полів по 2 см і шрифт —12 (2 б)
  2. Набрати текст: (1 б)Термін «інформація» походить від латинського слова information, що означає роз'яснення, висловлювання, обізнаність. Інформацію ми передаємо один одному в усній і письмовій формі, а також у формі жестів і знаків.# Перший рядок розбити на два рядки. (1 б)
  3. Об'єднати третій і четвертий рядки тексту. (1 б)
  4. Вставити порожній рядок між другим і третім. (1 б)
  5. Зберегти документ з ім'ям файлу ВПРАВА у папку класу. (1б)
  6. Закрити Word. Засобами Windows відкрити власну папку і подивитися її зміст. (1б)
  7. Виділити файл ВПРАВА. Виконати команду Свойства / Общие. Записати обсяг файла і дату створення. (2 б)
  8. Відкрити документ. Знайти і замінити слово «формі» на слово, записане великими літерами «ФОРМІ».
  9. Ввімкнути автоматичний перенос слів.
  10. Перевірити орфографію і граматику, ви¬правити помилки.
  11. Створити елемент автотексту зі словом «інформація».
  12. Скопіювати весь текст, вирізати першу частину тексту.
  13. Показати вчителю.
  14. Закрити всі вікна.

ІV. Підведення підсумків.
  1. Як виділити один рядок тексту стрілочкою на лівому полі?
  2. Що необхідно зробити, щоб зберегти документ з потрібним іменем у власній папці?
  3. Якою командою зберегти набраний новий текст у файл?
  4. Як стерти порожній рядок?
  5. Як вставити порожній рядок?
  6. За допомогою якої клавіші два рядки можна об'єднати в один?
  7. Якою клавішею вилучити зайвий символ, якщо курсор клавіатури стоїть праворуч від нього?
  8. Якою клавішею вилучити зайвий символ, якщо курсор клавіатури стоїть ліворуч від нього?
  9. Як додати потрібні панелі інструментів?
  10. Як встановити лінійку в вікні текстового редактора?
  11. Які види помилок можуть бути в тексті?
  12. Якими засобами користуватися для переміщення в тексті?
  13. Яку клавішу натискати, щоб перейти в кінець рядка?
  14. Яку клавішу натискати, щоб перейти на початок рядка?
  15. Яку клавішу натискати, щоб перейти на початок наступного рядка?
  16. За допомогою якої клавіші можна розбити один рядок на два?
  17. Які правила набору тексту?
  18. Вкажіть неправильний набір тексту.
  19. Які дії виконати для створення нового документа?
  20. Якими способами можна переміщувати курсор по тексту?
  21. Які операції є найпростішими з редагування тексту?

V. Домашнє завдання:
Конспект уроку..
Заповнити таблицю:
Дія
Способи виконання (2 варіанти)
Створення документу


Відкриття документу


Збереження документу



 

Урок № ___
Тема:Операції з фрагментами тексту. Заміна тексту. Автотекст. Перевірка правопису. Автоматичний перенос слів.
Мета:узагальнення та закріплення знань щодо загальної системи обробки текстів, а також засвоєння учнями знань про роботу з фрагментами тексту.
виховувати культуру праці та відповідальне ставлення під час роботи на комп’ютері.
Розвивати та сприяти в розвитку учнів таких особистих якостей, як мислення, пам’ять, уваги.
- формувати: інформаційну культуру.
Тип уроку: повідомлення нового навчального матеріалу засвоєння нових знань.

Структура уроку:
1.                  Організація навчального процесу.
2.                  Перевірка домашнього завдання.
3.                  Мотивація навчання.
4.                  Повідомлення нового матеріалу.
5.                  Аналіз уроку.
6.                  Повідомлення  домашнього завдання.

Хід уроку
І.Організація навчального процесу
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Тестові завдання з теми "Тестовий редактор"
1. Word - це:
а) редактор:
б) процесор;
в) оболонка;
2. Шрифт - це:
а) символи, які у комп'ютері відображені двійковим кодом;
б) набір графічних форм, визначеного розміру й оформлення, який служить для зображення символів на папері або на екрані монітора;
в) набір символів, що відображаються у комп’ютері;
3. Текстовий процесор -це:
а) програма або модуль, вбудований в іншу програму, яка служить для введення, змінювання або зберігання символьного о тексту.
б) програма, що дозволяє вводити, редагувати і форматувати текст, вставляти малюнки і таблиці, перевіряти правопис та інше.
в) програма за допомогою якою можна створювати високоякісні оригінальні-макети, що містять текст і графічні зображення для тиражу в друкарні.
4. Вікно текстового редактора Word являє собою:
а) зображення аркуша документа в обрамленні елементів керування;
б) додаток, призначений для пошуку і видалення вірусів;
в) сукупність операцій, що здійснюються над фрагментом тексту.
5. Меню вікна Word складається -. таких опцій:
а) правка, вид, вставка, формат, сервіс, таблиця вікно. справка;
б) стандартная, файл, вид, вставка, формат, сервіс, таблиця, вікно. справка.
в) файл, правка, вид, вставка, формат, сервіс, таблиця. вікно, справка.
6. Який із варіантів названих інструменті входить до панелі інструментів Word.
а) стандартная и форматирование;
б) стандартная и справка;
в) востановіть и форматирование;
ІІІ. Мотивація навчання
У своєму побутовому житті під час роботи на ПК ви майже працюєте з текстом, тому вже знаєте його функціональну сутність та важливість. Для того, щоб покращити продуктивність вашої роботи на ПК доцільно буде глибше познайомитись з різними операціями та роботами фрагментами тексту, а саме виділення та вилучення, копіювання, вставка, вирізання, пошук і заміна фрагментів тексту, також використання буферо обмін.
На наступному уроці всі ці знання ви будете використовувати на практиці.

IV.Повідомлення нового матеріалу.
Як показує практика, текст документа не може бути одразу набраний в ідеальному й остаточному вигляді. Отже він має бути відредагований, тобто будь – яка заміна символьного коду тексту.
Редагуванням можна вважати як звичайне виправлення помилок у тексті шляхом зміни літер або розділових знаків, так і вставку або видалення частин тексту, перекомпонуванням частин документу.
Довільна частина тексту у документі, над якою виконується будь яка операція редагування, називається фрагментом тексту 
Запитання: „Як ви думаєте, що може бути фрагментом тексту? (Як окремий символ, так і слово, або частина слова, або кілька слів, або частина речення і так далі).
Виділення фрагменту тексту.
Операція над фрагментом тексту звичайно починається з його виділення, видимий текст підсвічують темним фоном.
Для того, щоб виділити фрагмент мишею, треба клацнути на початку фрагменту, який виділяється, і протягнути покажчик миші при натиснутій лівій кнопці до кінця фрагмента, потім відпустити кнопку і виділений текст буде підсвічений темним кольором.
Якщо протягнути покажчик миші зверху вниз і зліва на право, то виділиться частина тексту, що випливає за курсом. Якщо ж покажчик миші протягнути знизу вгору і с права на ліво, то виділяється текст, розташований перед курсором.
Ще один спосіб виділення за допомогою миші, це подвійне клацання мишею по будь-якому слову. Для того щоб виділити окремий абзац треба тричі клацнути лівою кнопкою миші. 
Дуже зручно виконувати виділення за допомогою клавіш керування курсором. Щоб виділити символи розташовані справа від курсору, треба натиснути клавішу.
Shift і не відпускаючи її на тиснути на клавішу → (Shift + →) аналогічно виділяються символи зліва від курсору (Shift + ←)
Весь текст можна виділити за допомогою комбінації клавіш Ctrl +5, або командою меню Правка – виділить все.
Виділене виділення можна скасувати клацанням миші по будь –якому місці в робочій зоні документа або натисканням будь якої клавіші зміщення курсору.
Виділення виділеного фрагменту тексту виконується клавішею Delete або Backspace.
Скасування дії можливо вибрати операцією меню правка – Отемнить.
Натиснути клавіші Alt + Back Space + або Ctrl +Z.
Основні прийоми редагування тексту:  копіювання і переміщення фрагментів тексту, вирізання і вставляння тексту. Крім того, буфер обміну дозволяє просто виконувати вставку об’єктів з інших додатків у текстовий документ.
Операції з буфером обміну.
- Копіювання в буфер виконується командою меню Правка. Копіювати або командою контекстного меню Копіювати Виконання копіювання в буфер можна і за допомогою клавіш, досить виділити фрагмент і натиснути клавіші 
Ctrl + Ins Або Ctrl + C
- Вирізання в буфер означає переміщення в буфер обміну виділеного фрагмента. Виконується вирізання фрагмента за допомогою команди меню Правка – Вирізати або команди контекстного меню (Вырезать). Замінити ці команди натисканням клавіш. Shift + Delete або Ctrl + X
- Вставка із буфера здійснюється командою меню Правка – Вставить. Найшвидше вставка із буфера виконується комбінацією клавіш Shift + Alt абоCtrl + V
Пошук слів і словосполучень
Під час друкування багато сторінкового документу у Word корисно застосовувати вбудований засіб пошуку конкретного слова, словосполучення або спеціального символу.
Загальна схема пошуку:
- Виконати команду Правка –Знайти або натиснути клавіші Ctrl + F, зразу з’явиться діалог „Найти і замінить, який складається з трьох вкладок. За умовчанням буде розкрито вкладку „Найти”
- У текстове поле „Найти” треба ввести вихідний текст.
- Для завдання параметрів пошуку клацнути по кнопці „Більш після чого з’явиться нижня частина діалогу”
- Далі треба задати напрямок пошуку, обравши у списку „Направлення” одну з опцій „Везде”(пошук по всьому документу),”Вперед”(пошук від початку установки до кінця документа).
- Треба визначити інші параметри пошуку: облік регістра, пошук різноманітних словоформ тощо. Можна задати пошук тексту з урахуванням формату(кнопка формат ) і спеціальних символів(кнопка спеціальний).
- Натиснути кнопку „Найти далі” для початку пошуку Word знайде перше входження шуканого тексту і виділить його. Для продовження пошуку треба знову натиснути кнопку „Найти далі”.
- Для завершення пошуку і закриття вікна ”Знайти та змінити”, треба клацнути по кнопці „Отмена” або натиснути клавішу Ctrl.
Діалог пошуку завжди розміщується зверху вікна документа, тому знайшовши чергове входження слова, можна повернутися у документ, виконавши у ньому необхідні перетворення, а далі знову активізувати вікно пошуку
Заміна тексту
У процесі Word є зручний засіб заміни слів. За такою схемою:
- Обрати команду „Правка – Замінить” або натиснути клавішуCtrl + H, в результаті чого з’явиться діалог ”Найти - Замінить” з розгорнутою вкладкою. „Замінить”
- Ввести в поле „Найти”: Вихідне слово або словосполучення. Можливе введення спеціальних символів, які стають доступними до клацання по кнопці „Спеціальні”.
- Увести в поле „замінить на слово, або словосполучення, яке замінить вихідний текст”
- Встановити необхідні параметри пошуку (Можна використовувати усі переваги пошуку з урахуванням формату або спеціальних символів).
- Клацнути по кнопці „Замінить всё”. Виконуватимуться усі зміни без підтвердження. Якщо необхідно підтвердити кожну заміну, треба клацнути по кнопці „Найти далі” і після знаходження слова натиснути кнопку „Замініть”.
- Якщо виконано усі необхідні заміни, Натиснути кнопку „Отмена”, або кнопку закриття вікна, або клавішу Esc.
Як і під час пошуку, діалог зміни завжди розташовується зверху вікна документа. Щоб повернутися у документ, досить клацнути по ньому мишею, а для продовження заміни - клацнути по діалогу „Найти и заменить”.
Автотекст
Зручним прийомом роботи у word. Який економить час  і зусилля користувача під час набору тексту є автотекст. Щоб скористатися засобом автотекст, спочатку виділіть в тексті слово або фрагмент тексту, який буде елементом авто тексту. Далі натисніть комбінацію клавіш Alt+F3 (або оберіть команду меню Вставка  - Автотекст  - Создать). У наступному діалозі наберіть ім’я авто тексту, тобто скорочене позначення, за допомогою якого ви будете вводити автотекст. На завершення клацніть по кнопці Ок.
Перевірка правопису
Перевірка орфографії — це засіб Word, що дозволяє перевірити і виправити написання слів в документі. Word порівнює слова у вашому документі відповідно до словника, причому невідомі слова наголошуються. Після цього ви можете пропустити слово, відкоректувати його або занести в словник.
Для того, щоб перевірити правопис частини документа, виділіть цей текст. Інакше. Word стане перевіряти весь документ, починаючи з позиції, на якій встановлений курсор. Якщо ви хочете перевірити документ із самого початку, перемістіть курсор в початок документа, натиснувши клавіші <Ctrl+ Home>. Потім зробіть наступне.
1. Виберіть команду Сервіс -> Правопис або натисніть клавішу <F7>, або клацніть на кнопці Правопис на стандартній панелі інструментів. З'явиться діалогове вікно Правопис (див. мал. 21. 1). Якщо ви хочете перевірити тільки правопис, зніміть прапорець Граматики. Якщо ви так зробите, то буде запущена тільки перевірка правопису. Якщо не зробите — Word відзначатиме слова з граматичними помилками; про те, як їх виправити, ви взнаєте з цього уроку.
2. Якщо в тексті знаходиться слово, якого немає в словнику, воно з'явиться у області вікна Немає в словнику (див. мал. 21. 1). Можливі варіанти заміни виділеного слова з'являться в списку Варіанти. (Якщо варіантів немає — ця область вікна порожня.)
• Для того, щоб виправити слово уручну, відредагуйте його у області вікна Немає в словнику і клацніть на кнопці Замінити.
• Для заміни виділеного слова одним з варіантів ввиділіть слово-заміну в списку Варіанти і клацніть на кнопці Замінити.
• Для заміни всіх входжень слова на варіант, виправлений уручну або вибраний із запропонованого списку, клацніть на кнопці Замінити все.
• Якщо ви хочете пропустити це слово, клацніть на кнопці Пропустити.
• Якщо ви хочете ігнорувати всі входження цього слова, клацніть на кнопці Пропустити все.
• Щоб додати виділене слово в словник, клацніть на кнопці Додати.
3. Якщо потрібно, повторіть описані вище дії. Коли весь документ буде перевірений. Word виведе повідомлення про це. Якщо ж ви хочете перервати перевірку, клацніть на кнопці Відміна.
Перевірка граматики
Word перевірить граматику у вашому документі, відзначаючи можливі помилки, щоб ви змогли їх виправити. Для того, щоб здійснити перевірку граматики виконаєте наступне.
1. Виберіть команду Сервіс -> Правопис або клацніть на кнопці Правопис на стандартній панелі інструментів. З'явиться діалогове вікно Правопис (див. мал. 21. 1). Переконайтеся, що прапорець Граматики встановлений.
2. Коли Word знаходить в тексті слово або пропозицію з можливою граматичною помилкою, це слово або фраза виділяється зеленим кольором і разом з навколишнім текстом з'являється в діалоговому вікні з описом можливої помилки (мал. 21. 2). Варіанти заміни, якщо вони є, з'являються в полі Варіанти.
• Для того, щоб виправити текст уручну, відредагуйте його в діалоговому вікні і клацніть на кнопці Замінити.
• Для заміни тексту одним з варіантів виберіть потрібний в списку Варіанти і клацніть на кнопці Замінити.
• Для того, щоб пропустити це входження слова або фрази, клацніть на кнопці Пропустити.
• Якщо ви хочете проігнорувати всі входження цього слова або пропозиції, клацніть на кнопці Пропустити все.
• Word автоматично перевіряє граматику. Усувайте помилки правопису так, як описано раніше в цьому уроці.
3. У разі потреби повторите попередні кроки. Коли Word перевірить весь документ, він виведе повідомлення про це. Якщо ви захочете перервати перевірку граматики, клацніть на кнопці Відміна.
Перевірка правопису і граматики при введенні тексту
Окрім перевірки правопису і граматики у всьому документі, Word може перевіряти текст документа у міру набору. При цьому слова, не знайдені в словнику, будуть підкреслені червоною хвилястою лінією, а передбачувані граматичні помилки — зеленою хвилястою лінією. Ви зможете усувати помилки негайно або набравши текст всього документа. Для того, щоб установить/убрать автоматичну перевірку правопису і граматики, виконайте наступне.
1. Виберіть команду Сервіс -> Параметри, щоб відкрити діалогове вікно Параметри.
2. У цьому діалоговому вікні клацніть на вкладці Правопис.
3. Встановіть або зніміть прапорець Автоматично перевіряти орфографію і автоматично перевіряти граматику.
4. Клацніть на кнопці ОК.
Для роботи із словом, виділеним при автоматичній перевірці орфографії або граматики, клацніть на ньому правою кнопкою миші. Поряд з ним з'явиться спливаюче меню з варіантами заміни виділеного слова (якщо вони є) і декількома командами. На мал. 21. 3 показане спливаюче меню, яке з'являється при клацанні правою кнопкою миші на слові з помилкою. Для виправлення орфографічної помилки ви можете вибрати наступне.
• Замінити слово одним з варіантів, клацнувши на слові-заміні.
• Пропустити всі входження цього слова в документ, клацнувши на Пропустити все.
• Додати слово в словник, клацнувши на Додати.
• Додати неправильне слово в список елементів автозаміни, вибравши Автозаміна, а потім вказавши слово, яким потрібно замінити помилкове.
• Запустити звичну перевірку орфографії, клацнувши на Правопис.
Клацнувши правою кнопкою миші на граматичній помилці, ви можете зробити наступне.
• Вибрати варіант заміни для вставки в документ.
• Вибрати Пропустити пропозицію, щоб проігнорувати можливу помилку.
• Вибрати Граматику для запуску звичної перевірки граматики.
Автоматичний перенос слів
Word дозволяє автоматично робити перенос слів, тобто переносити слово не повністю на новий рядок, а залишити певну частину слова у відповідності з правилами граматики. Перенос слів відбувається за правилами тієї мови, яка встановлена для відповідного абзацу, тому для здійснення переносів необхідна наявність у системі відповідних словників для цієї мови.
Щоб перенос слів відбувався автоматично, виберіть команду «Расстановка переносов...» у меню «Сервис», а потім встановіть прапорець «Автоматическаярасстановкапереносов». Цей режим може встановлюватися чи для окремих виділених абзаців, чи для документа в цілому. У випадку, коли треба явно вказати Word, де робити перенос (відсутні словники, чи там не позначена певна можливість), достатньо вставити символ м’якого переносу. З цією метою виконайте команду «Символ» у меню «Вставка» та у вкладці «Специальные символы» виберіть пункт «Мягкий перенос». На екрані вставлений символ м’якого переносу має вигляд «Ø», але на друк, як і інші службові символи, не виводиться.
Використання переносів доцільне принаймні у 2-х випадках: коли занадто довгі слова залишають в рядку багато вільного місця, або коли треба скоротити кількість рядків у документі. Водночас, використання переносів створює великі труднощі при необхідності зберегти документ у іншому форматі, зокрема, у текстовому.

V. Аналіз уроку
На уроці ми узагальнили та закріпили знання щодо загальної системи обробки текстів, а також засвоїли знання про роботу з фрагментами тексту,сприяли розвитку таких особистих якостей, як мислення, пам’ять, уваги.

VІ.Домашнє завдання:
1.      Конспект уроку.
2.      Розділ 3 ст. 133. Повторити основні означення текстового процесора знати; можливості текстового процесора; запуск програми, інтерфейс робочого вікна; переміщення по тексту. Вивчити правила виконання операцій з фрагментами тексту.
3.      Скласти кросворд із вивчених означень

Комментариев нет:

Отправить комментарий